Topic-icon سوال در مورد كوك سنتور

4 months 3 weeks ago #9 توسط Maryamkhanoomegol
Maryamkhanoomegol ایجاد شده در موضوع: سوال در مورد كوك سنتور
بسيار سپاسگزارم از پاسخ جامعتون. منتظر و مشتاق پاسخ دومتون براي كوك آوازها هستم. تا الان فكر مبكردم اوازها كه درون دستگاه ها هستند بايد همان كوك رو داشته باشند.
و يك سوال ديگه هم دارم ، چطور ميشه كوك پشت خرك متفاوت باشه ؟ مثلا فرموديد لا كرن سيم سفيد و لا بمل پشت خرك. .من ميتونم لا كرن سيم سفيد رو كوك كنم، اما پشت خرك لا بمل نميشه الزاما. روش خاصي وجود داره؟ چون هر در سوي خرك در واقع بخشي از يك سيم هستند. ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد.
سوالي ديگري هم دارم. مثلا من سنتورم را با كمك اپليكيشن هاي تيونر در دستگاه خاصي كوك ميكنم. بعد ميخواهم مثلا تصنيفي را روي ان اجرا كنم. صداي كوك دستگاه من با اهنگ تصنيف به اصطلاح سينك نميشود. (مثلا تصنيف ز دست محبوب استاد شجريان). من همان آهنگ را روي نتهاي صحيح ميزنم اما وقتي موسيقي اصلي را پلي ميكنم انگار در سطحي متفاوت اجرا ميشود و هماهنگي با هم ندارند. علتش چيست؟ اميدوارم منظور سوالم روشن باشد.
ممنون از لطفتون باز

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بيشتر
4 months 2 weeks ago #11 توسط sohrab
sohrab پاسخ به موضوع: سوال در مورد كوك سنتور
سلام.

در مورد آوازها در همون بخش قبلی پاسخ رو اضافه کردم.
برای متفاوت کوک کردن صدای سیم سفید فرضا با پشت خرک همونطور که در پاسخ قبلی گفته بودم باید خرک رو کمی جا به جا کنید. (به زودی عکس هم ضمیمه میکنم تا منظورم روشن تر بیان بشه)
خرک ها روی سنتور در جایی قرار گرفتن که نسبت به کشش سیم هر دو سمت یک نوع صدا تولید کنند. (مضرب های مساوی از یک فرکانس)
مثال:
سیم لا رو با همون تیونر لا (A) کوک کنید. بعد کمی (خیلی کم) به سمت راست سنتور بکشید. (به اندازه دو میلیمتر شاید) بعد خواهید دید که سیم لا سفید صدای کرن و سیم لای پشت خرک صدای بمل میده. که اگر هم نمیداید باید یا با کوک کردن یا با عقب جلو کردن میلیمتری خرک این نتیجه رو حاصل کنید.

در مورد سوال دیگتون بله واضح بود.
در موسیقی مخصوصاً تک نوازی مهم فواصل هستند. در ساز سنتور فواصل به خوبی ساز های زخمه ای مانند تار و سه تار معلوم نیست. ولی اگه به دسته ی تار یا سه تار نگاه کنید میبینید که فواصل بسیار مشخص و معینی روی تمام این ساز ها هست. این طبقه بندی فواصل در موسیقی ایرانی طبق فواصل عبدالقادر مراغه ای هست و با فواصل موسیقی کلاسیک یا موسیقی ملل دیگه فرق داره.
هر کدام از این فواصل اسمی دارن که با حروف ابجد نشون داده میشه. بنابراین شما میتونین این فاصله رو از هر فرکانسی بگیرین.
پیچیده تر ش نکنم. یعنی فرضا نت لای شما به صورت استندارد بین المللی باید 440 هرتز صدا بده ولی میتونه هم نده. میتونه هر فرکانس دلخواهی باشه. میتونه نوازنده هر جور که سازش رو خواست کوک کنه. مشکل زمانی به وجود میاد که بخواین موسیقی هارمونیک یا پولیفویک کار کنین که خب در تک نوازی یا حتی با 10 تا ساز ایرانی این مشکل وجود نداره. یک نفر سازشو کوک میکنه و بقیه طبق اون کوک میکنن.
که معمولاً هم همه با سنتور کوک میکنن. فرضاً بنا رو بر نت دو میزارن و همه روی سه تا و تار نت دو رو کوک میکنن. اگه ساز نی وجود داشته باشه نه بر طبق نی کوک میکنن.
این مبحث تئوری موسیقی بیشتری میطلبه که من امیدوارم وقت کنم مطالبی از این دست روی وبسایت بزارم.
برای خلاصه اینطور بگم هم دستگاه های ایرانی جاهای متفاوتی از حتی یک ساز میتونن اجرا بشن و یا ممکنه کوک یه ساز دیگه با ساز شما متفاوت باشه. یا کوک یک اجرا بالاتر یا پایین تر باشه. پس نباید انتظار داشته باشین موقعی که با آثار ضبط شده کار میکنن دقیقاً سازشون همون صدای ساز شما رو بده.

موفق باشید.
سوالی بود باز من در خدمتم.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بيشتر