• مقالات
شنبه, 23 شهریور 1392 16:06

گفت و شنودی با مجید کیانی

نوشته شده توسط
هنرمندی که عاشق نباشه کارمند می‌شه!   بای بسم الله موسیقی از نظر منظری فلسفی دو نوع است، جدی اندیشمندانه و عامیانه مردم پسند. این تقسیمبندی مجید کیانی است که برخی از هنرمندان را دی یک گروه و عده ای دیگر را اهل یکی از آنها میشمارد ضمن این که…
در دوره ی عباسیان و همزمان با اوج گیری نهضت ترجمه، کتابهای موسیقی ایران و هند و یونان نیز ترجمه شد و خلفای عباسی در ترویج و توسعه فن  و دانش آن کوشیدند؛ در اینجا شرحی از آثار و نوآوری های علمی ئانشمندان موسیقی در دوره ی خلافت عباسیان را…
دوشنبه, 06 خرداد 1392 08:04

مصاحبه با شهرام ناظری پیرامون داریوش صفوت

نوشته شده توسط
شهرام ناظری با تاکید بر نقش عمیق و تاثیر گذار استاد داریوش صفوت، او را پایه گذار رنسانس و نوزایی موسیقی ایرانی معرفی می کند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، استاد داریوش صفوت که شبانگاه دوشنبه 26 فروردین پس از چند سال بیماری در سن 85 سالگی درگذشت، در نوزایی موسیقی…
زیلوفون سازیست که بسیار مشابه سنتور بوده و از خواص مشترکی با سنتور استفاده میکند. امروزه نیز زیلوفون جدا از سنتور استفاده میشود و به نام انگلیسی xylophone شناخته میشود. زیلوفون بر خلاف سنتور کلا از چوب و نی ساخته میشود و از نی بجای سیم که وسیله ی صدا…
پنج شنبه, 15 فروردين 1392 13:12

رديف، سيال و متغير است

نوشته شده توسط
گفت وگو با مجيد كياني به بهانه سالگرد درگذشت حبيب سماعي توانايي حبيب سماعي در نوازندگي سنتور و خاطرات شگفت آوري كه از نوازندگي وي در تاريخ موسيقي سرزمين ما نقل شده است، نام اين هنرمند را در زمره برجسته ترين نوازندگان سرزمين ما قرار داده است. خلاقيت و طراوتي…
دوشنبه, 28 اسفند 1391 06:50

مصاحبه با علی اصغر بیانی

نوشته شده توسط
 استاد علی بیانی تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته هنرهای تجسمی به پایان رساند و همزمان به فراگیری موسیقی مشغول شد و از محضر استادان موسیقی بهره جست و ردیف میرزا عبد الاه را نزد استاد محمد رضا لطفی مشق کرد.وی چندین سال به تحقیق…
این مصاحبه توسط روزنامه ی شرق با استاد مجید کیانی انجام شده است. یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ مـجیـد كیانی نام آشنایی در موسیقی ایرانی است. یكی از چهـره‌های تاثیرگذار در موسیقی ایران؛ نوازنده‌ای كه نامش با ساز سنتور و با موسیقی ردیف و سنتورنوازی او در امتداد سبك و شیوه…
جمعه, 01 فروردين 773 20:34

مجید کیانی از نورعلی برومند می‌گوید

نوشته شده توسط
۳۰ دی ماه با سی‌امین سالگرد درگذشت نورعلی برومند، استاد موسیقی ایرانی همزمان بود. نورعلی برومند (۱۲۸۵-۱۳۵۵) سالها در گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی به تدریس اشتغال داشت و هنرمندانی چون حسین علیزاده، محمد رضا شجریان و داریوش طلایی در محضر…
دوشنبه, 28 اسفند 1391 06:44

گفتگو با مجید کیانی درباره فلسفه موسیقی

نوشته شده توسط
سؤال اول شما چه نیازی به موسیقی دارید؟ این یک امر طبیعی است که انسان بدون موسیقی انسان نیست و بدون موسیقی نمی تواند زندگی کند البته این جا موسیقی به عنوان یک سری سر و صداهای بیجا و یا غیرضروری نیست بلکه یک پدیده ای است که اگر بخواهیم…
دوشنبه, 28 اسفند 1391 06:43

گفتگو با پرویز مشکاتیان

نوشته شده توسط
در اوایل دهه شصت صدای ساز سنتوری در میان اجراهای موسیقی شنیده می شد که به هیچ وجه سبک ها و روش های کهن در نواختن این ساز را بر نمی تافت و خود سبک و سیاقی خاص داشت. سرعت در نوازندگی و اجرای صحیح نت ها در کنار ترسیم…
صفحه3 از5